Skip to content
81610430_1206955686165566_1193661713245798400_o

Leren vanuit intrinsieke motivatie

Leerlingen krijgen op De Tijd en Ruimte vanaf de eerste schooldag letterlijk de tijd en de ruimte een eigen leerroute te kiezen. Ze leren op basis van persoonlijke interesse. Dat kan van alles zijn: uiteenlopend van spelen tot een eigen onderneming opzetten, van klooien op de piano tot een houtdraaiwerkstuk maken. Formeel heeft de school basisschool-leerlingen en voortgezet-onderwijs-leerlingen. Maar in de school is daar niets van terug te vinden: alle leerlingen leren door elkaar, van elkaar, met elkaar. Er zijn geen verplichte toetsen, maar als leerlingen een toets willen, kunnen ze hier zelf voor kiezen. Zo kunnen ze ook kiezen om staatsexamens te doen en deze om te ruilen voor een diploma.

Leeftijdsmix

Op De Tijd en Ruimte zijn er geen gescheiden leeftijdsgroepen. Alle leeftijden bewegen door elkaar door de school. Ook de basisschool en het voortgezet onderwijs zijn niet gescheiden van elkaar. Er is dus niet zoiets als een overstap naar de ‘middelbare’. Leerlingen van negen jaar volgen lessen op VO-niveau, zestienjarigen frissen hun kennis op tijdens een rekenles met jongere leerlingen. Alle leeftijden lopen door elkaar heen, de hele dag door.

Het belangrijkste aspect van deze leeftijdsmix is dat leerlingen van elkaar leren. Zo kan het gebeuren dat een jongere leerling beheerder is van de technieklokaal en een oudere leerling uitleg geeft over de apparatuur. Je ziet regelmatig dat jong en oud samen activiteiten doen, uiteenlopend van een papiermache boom maken tot een potje monopoly spelen, van een spontaan lunchgesprek tot meehelpen met de bouw van een hut.