Als een kind van 4 op onze school begint, dan gaat ze haar neus achterna zoals ze dat haar hele leven al gedaan heeft.
Als een kind eerst op een reguliere school heeft gezeten, en dus een tijd is ondergedompeld in een wereld van “doen wat er van je verwacht wordt”, dan zal hij/zij de eerste tijd inderdaad niets doen. Want er komen geen opdrachten en er zijn geen verwachtingen. En vaak is er ook behoefte aan “helemaal niets doen”. Bijkomen, inhalen. Achter laten. Tot jezelf komen.
Na verloop van tijd (ergens tussen een paar weken tot een paar jaar(!) ) zal elk kind haar intrinsieke motivatie hervinden en gaan doen wat ze wil gaan doen. En alle obstakels overwinnen om bij dat doel te komen: leren lezen, rekenen, naaimachine kopen, vaardigheden oefenen, hulp durven vragen.
Verveling is in dat proces een belangrijke fase: jezelf voorbereiden om de stap te zetten waarvan je weet dat die nodig is, maar je hebt nog te veel weerstand. Wacht rustig af: een kind kan niet niet-leren…!