Blog
Verhalen van samenwerkers, ondersteuners, ouders en kinderen.
LEREN DOE JE SOWIESO
10 kilometer wandelen, dan met een bootje, slapen in een berghut en de volgende dag weer terug. Dat is het plan. Ik dacht altijd dat school was om te leren en vakantie om uit te rusten van al dat leren. Sinds mijn dochter Annabloem op de Democratische school in Den Bosch zit heb ik zoveel […]
1 jaar De Tijd en Ruimte
Wat was het een mooie kerstafsluiting op school. Vooral het geheel zelf vorm gegeven open podium van de kinderen was genieten! De afsluiting van het eerste jaar de Tijd en Ruimte waar ons gezin sinds mei ‘op zit’. Ons gezin, want niet alleen mijn dochter van vijf, maar ook mijn zoontje van twee jaar, mijn […]
Appie brevet
Twee jongens waren te laat teruggekomen van hun tochtje naar de supermarkt om de hoek. Daar mogen ze zelfstandig naar toe als ze een Appie-brevet hebben: een bewijs dat ze hebben laten zien dit uitstapje veilig te kunnen uitvoeren. Volgens de regels van het brevet moeten ze binnen 30 minuten terug zijn. Vandaag waren ze […]
Rekenen met levensuren
In de ochtendkring ging het veel over onze kalender. De gregoriaanse kalender. Hoeveel dagen heeft een jaar? En wat is een schrikkeljaar? Toen de ochtendkring afgelopen was, kwam Dagman (een leerling) naar mij toe. “Emma, hoeveel uren besta ik eigenlijk?” We zijn toen samen in het lunchlokaal gaan zitten. We hebben onszelf toen afgevraagd hoeveel […]
Schilderen op muziek
Een paar weken geleden nam ik drie tafel schildersezels mee. Waarop nog houten plankjes gevestigd zaten waar je jouw eigen papier op kan plakken. Om hier vervolgens kunstwerken op te gaan schilderen. Bij het naar binnen lopen van de school, klampte de kinderen zich direct vast aan de houten ezels. Wat is dat Floor? Wat […]
Levenslessen
De school is twee weken dicht geweest in de zomer. In de eerste weken na deze vakantie druppelden de kinderen binnen: sommigen zouden nog op vakantie gaan, anderen waren nog op vakantie, of inmiddels alweer terug. In deze periode startten er ook 5 kinderen op onze school. De dynamiek van de groep is veranderd, wat […]