De Tijd en Ruimte

De democratische school De Tijd en Ruimte biedt onderwijs aan leerlingen van 4 tot 21 jaar. Bij het democratisch onderwijs staat het leren en ontwikkelen in eigen tempo op basis van intrinsieke motivatie centraal. De school is gelijkwaardig georganiseerd, waardoor iedereen de mogelijkheid heeft om een stem te hebben in elke besluit dat er op school wordt genomen.

Kinderen zijn vrij op De Tijd en Ruimte. Maar die vrijheid stopt wanneer het de vrijheid van anderen beperkt. Dat vraagt voortdurende afstemming, en om het samen bepalen wat redelijk is. Geweldloze communicatie en gelijkwaardige besluitvorming (sociocratie) ondersteunen deze processen.

De Tijd en Ruimte biedt jonge mensen een veilige leeromgeving aan om zich in eigen tempo te ontplooien. Leerlingen van 4 tot 21 jaar begeven zich door elkaar in de school. Deze leeftijdsmix is een van de grootste krachten van onze school. Alle leerlingen komen elkaar tegen en leren met en zonder elkaar. De school is ingericht is met functionele lokalen. Zo is er een keuken, lunchroom theater, speellokalen, werkplaats en atelier. Deze lokalen bieden inspiratie en tools ter ondersteuning van het leerproces van de leerlingen.

WhatsApp Image 2019-06-18 at 11.54.17 (1)

Een eeuw lang democratisch onderwijs

Het concept van democratisch onderwijs is niets nieuws. De ontwikkelingen die geleid hebben tot dit onderwijs, zijn al meer dan twee eeuwen oud. De oudste reeds nog bestaande democratische school, is The Summerhill School opgericht in 1921 in Suffolk, Engeland. Ook in Nederland werd er in 1926 een school met vergelijkbaar concept gestart door Kees Boeke: De Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven. Halverwege de jaren 60 startte de Sudbury Valley School in Boston, Amerika. Inmiddels zijn er al meer dan 200 democratische scholen verspreid over de gehele wereld. In Nederland bevinden zich 20 scholen die werken volgens het democratische concept. Deze scholen bevinden zich vrijwel allemaal in het kader van het particuliere onderwijs.